EN SV

Köpvillkor

1.0 Allmänt

Dessa Allmänna kundvillkor gäller mellan konsumenten (”Du”) och Premix Invest AB (”Premix”) vid försäljning av produkter genom Premix Sweden, företagets e-handelsbutik (”Nätbutiken”). Genom att kryssa i avsedd ruta i Nätbutiken godkänner Du innehållet i dessa villkor samt intygar riktigheten i de uppgifter som lämnas.

För att handla i Nätbutiken måste Du vara myndig och ha rätt att ingå avtal.

Premix Invest AB (”Premix”) tillhandahåller tjänster för hantering av Nätbutiken.

Du kan handla i Nätbutiken på följande sätt:

  • Som Gästkund – Du anger dina uppgifter men behöver inte skapa ett konto eller logga in på sidan.
  • Som Kund – Du skapar ett konto och loggar in på sidan. Dina uppgifter sparas på sidan.
  • Som Företag

2.0 Order

2.1 Orderbekräftelse

När Premix har mottagit Din order skickas en orderbekräftelse per e-post till Dig.

2.2 Ändring och avbokning av order

För Dig som handlar som gästkund finns kontaktuppgifter i Nätbutiken och på orderbekräftelsen till vilka Du kan vända Dig till för avbokning av order. Avbokning kan ske framtill dess att ordern har markerats som ”packas” eller ”skickad”. Ändring och tillägg till order är inte möjligt för gästkund.

3.0 Varor

3.1 Produktinformation

Viss produktinformation kring enskild vara presenteras i Nätbutiken i anslutning till köpet av varan. För fullständig produktinformation samt tillverkningsdag och/eller bäst före-datum hänvisas till varans förpackning.

3.2 Stora beställningar

Om Du gör en större beställning av en eller flera varor rekommenderas Du att först ta kontakt med oss för att säkerställa att varan/-orna kan levereras i önskad kvantitet. Kontaktuppgifter hittar Du i Nätbutiken.

3.3 Minimigräns för att lägga en beställning

Premix har lagt in en minimigräns för att man skall kunna handla via Nätbutiken, denna är 250SEK.

 

4.0 Betalning

Betalning kan göras med kort. Minsta betal- och orderbelopp är 250 kronor.

4.1 Kortbetalning

Betalning med kort kan göras genom något av de korttyper som anges i Nätbutiken. Det går endast att betala med betalkort utfärdade inom EU. Dessa kortbetalningar hanteras av Klarna.

Vid betalning med kort reserveras orderbeloppet i samband med att ordern läggs. Själva kortdebiteringen sker efter att din order är plockad. Du är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som Du har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras på leveransdagen har Butiken rätt att makulera ordern eller kräva betalning i efterhand.

Vid avbokning av Din order släpps det reserverade beloppet. Det kan i vissa fall dröja upp till 7 bankdagar innan beloppet är tillgängligt på Ditt konto.

4.2 Fakturabetalning

Betalning mot faktura är möjlig för företag. Sedvanlig kreditupplysning kan tas.

5.0 Leverans

De leveransmöjligheter och villkor som gäller anges i Nätbutiken.

Dina varor anses levererade då Du, eller behörig person som Du har angivit i ordern, tagit emot varorna.

5.1 Upphämtning i butik

Vid upphämtning i Butik ska detta ske inom det leveransintervall som Du har angett. Detaljerad information om upphämtningsplats anges i Nätbutiken.

5.2 Ej mottagen eller uthämtad vara

Om upphämtning eller mottagande av varor inte kan ske inom valt tidsintervall är Du skyldig att ta kontakt med oss. Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken eller på orderbekräftelsen.

Om Du inte kan hämta Dina varor inom valt tidsintervall har Butiken rätt att debitera hela orderns värde. Butiken kan efter överenskommelse förvara ej uthämtade varor under en skälig tid, i mån av utrymme och varornas hållbarhet. Butiken har rätt att debitera Dig för eventuella extrakostnader detta innebär till en summa av maximalt 500 kr, t ex tillkommande transportkostnader eller behov av varuutbyte.

Premix har då rätt att debitera hela orderns värde.

5.3 Frakt

Vi använder oss utav DHL samt Bring som våra samarbetspartners för leveranser.

Fraktkostnaden är endast 49 kr och fri frakt på alla beställningar över 500kr.

Företag har fri frakt men pallavgift kan tillkomma.

6.0 Reklamation, retur och ångerrätt

Om det enligt bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932) är fel på en vara så har Du rätt att reklamera den på grund av felet. Reklamation ska ske snarast efter att felet upptäcktes. Sällanköpsvaror med synlig skada behöver även styrkas med foto.

Om en vara är felaktig kommer Du att krediteras motsvarande varans värde alternativt få felet avhjälpt eller få varan omlevererad om det inte innebär en oskälig kostnad för Premix.

Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara att ske till samma kort som uppgavs vid order.
Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken och på orderbekräftelsen.

6.1 Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du rätt att ångra Ditt köp inom 14 dagar från leverans av varan (”Ångerfristen”). Sådan ångerrätt gäller dock inte för exempelvis livsmedel, tidningar eller tidskrifter.

Du som vill utöva Din ångerrätt ska skicka ett klart och tydligt meddelande om Ditt beslut om att ångra Ditt köp. Kontaktuppgifter finns i Nätbutiken och på orderbekräftelsen. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du önskar kan Du använda den ångerblankett som Konsumentverket tagit fram. För att Du ska hinna utöva Din ångerrätt i tid räcker det med att Du sänder Ditt meddelande innan Ångerfristen gått ut.

6.2 Verkan av utövad ångerrätt

Vid utövande av ångerrätt ska Du på egen bekostnad returnera varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då Du meddelat om beslut att utöva ångerrätten.

Vid utövande av ångerrätt betalar Premix tillbaka värdet av varor som omfattas av ångerrätten inklusive leveranskostnader eller proportionerlig andel därav. Premix förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag i det fall Du har använt varan och detta har påverkat varans art, egenskap och funktion. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från och med den dag då Premix tagit emot returnerade varor.

Premix kommer vid återbetalning att använda samma kontokort som har använts vid betalning, utan kostnad för Dig.

7.0 Personuppgifter

Premix behandlar Dina personuppgifter i samband med köpet. Läs mer om behandlingen av Dina personuppgifter i vår Integritetspolicy. Premix behandlar inte dina kortuppgifter utan allt sker via Klarna. Beroende på val av betalning kan även Klarna komma att behandla Dina personuppgifter enligt sina villkor.

8.0 Övrigt

Premix kundtjänst når du på telefon 0155-45 48 00, e-post info@premixsweden.se. 

8.1 Oförutsedda händelser

Vid försenad eller utebliven leverans, som inte beror på Dig, kan Premix enligt Konsumentköplagen (SFS 1990:932) under vissa omständigheter befrias från att fullgöra leveransen.

8.2 Tvist

Om Du och Premix inte kommer överens kan Du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Premix medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

EN SV
UPP